מושגים ורקע בדיני המשמורת

דיני משמורת הילדים

תביעת משמורת מוגשת לבית המשפט על ידי אחד ההורים כדי לקבוע אצל איזה הורה יגורו הילדים לאחר פרידה או גירושין (גם אם בוצע באמצעות גישור לפני גירושין, ראו האם גישור גירושין עובד). השיקול העיקרי של בית המשפט בקביעת המשמורת הוא טובת הילדים, לרוב, אם הילדים הם מתחת לגיל 6 הם יהיו במשמורת האם ובגילאים מבוגרים יותר במידת האפשר, מתחשבים גם ברצונם המפורש של הילדים.

המשמורת קובעת היכן יגורו הילדים במשך היום לאחר חזרתם מבית הספר וכן היכן ישנו בסופו של יום. הצד השני, כלומר ההורה שאינו מקבל את המשמורת מקבל זמני שהות עם הילדים אם אין מניעה משפטית לכך. כל האמור הוא מידע כללי בלבד (ראו עוד במידע בסיסי למי שרוצה להתגרש) , החוק בעניין הזה מכיל פרטים רבים וחשוב מאוד לגשת לעניין באמצעות ליווי של עורך דין משפחה מומחה.

מושגים ורקע בדיני המשמורת

יש שני סוגי משמורות: הסוג הראשון הוא משמורת מלאה, משמורת זו היא משמורת שבה הילדים נמצאים לגמרי ברשותו של ההורה בעל המשמורת, ואילו ההורה השני מקבל זמני שהות בלבד עם הילדים. סוג המשמורת השני הוא משמורת משותפת, במקרה זה המשמורת מתחלקת בשווה בין 2 ההורים. אצל כל אחד מהם הילדים שוהים למשכי זמן שווים.

כאמור, ילדים עד גיל 6 יהיו בדרך כלל במשמורת האם, מה שנקרא 'חזקת הגיל הרך'. מעל גיל 6 השיקול יהיה טובת הילד נטו. אולם חשוב לדעת כי לעניין אפוטרופסות שני ההורים שווים, כלומר גם ההורה שאינו בעל המשמורת של הילדים נחשב לאפוטרופוס של הילדים לכל דבר ועניין מבחינת ההיבטים החוקיים כולל גם מבחינת צוואה והתנגדות לצוואה.

דיני משמורת הילדים
פועלים בדיני משמורת הילדים לטובתכם ולטובת הילדים

היכן ומי יכול להגיש תביעת משמורת

יודגש כי חלוקה של המשמורת לא חייבת לעבור דרך תביעה בבית המשפט, אם ההורים מגיעים ביניהם להסכמה ניתן להכיר בכך כחלוקה חוקית ואז אין צורך בפרוצדורה משפטית. כמו כן כדאי לדעת כי לא תמיד תביעת משמורת מוגשת לבית משפט על ידי אחד ההורים, היא יכולה להיות מוגשת גם על ידי סב הילדים, סבתם, דודם או דודתם.

תביעת משמורת ניתן להגיש רק לאחר הגשת בקשה וניסיון ליישוב סכסוך במשפחה ללא תביעה (ראו דיני משפחה ויחסים בין משפחתיים) . אם הניסיון לא צלח ניתן להגיש תביעת משמורת. ובנוסף למה שאמרנו לעיל כי לא חייבת להיות תביעה כלל, חשוב לדעת שגם אם הצדדים לא יישבו את ההדורים ביניהם וככל שמדובר בהורים דתיים, הם יכולים להגיש את התביעה לבית הדין הרבני ואין חובה להגיש דווקא בבית המשפט.

פרטים נוספים בדיני המשמורת

בנוגע לאפשרות להגיש את תביעת המשמורת בבית הדין הרבני, יש להדגיש כי הדבר מתאפשר רק כתביעה נלווית לתביעת גירושין, אלא אם כן שני ההורים יסכימו לדון בתביעת משמורת לכשעצמה בבית הדין הרבני, אזי יתאפשר להגיש תביעת משמורת בפני עצמה בבית הדין הרבני. את התביעה לא ניתן להגיש לכל בית משפט או בית דין שירצו אלא בבית המשפט או בית הדין הסמוך למקום מגוריהם המשותף האחרון.

חשוב לדעת בעניין הרשות השופטת, אם בית המשפט או בית הדין הרבני, לא מדובר רק בהבדלים תיאורטיים אלא שקיימים הבדלי פסיקה מהותיים ביניהם וצריך לקחת אותם בחשבון לפני שמחליטים על הסמכות השופטת, לאחר הפסיקה יהיה מאוחר מכדי להתחרט.

תוכלו להתייעץ עמנו על ההבדלים בפסיקה ועל קבלת ההחלטה בשיקול דעת מושכל. אתם מוזמנים להתקשר אלינו כבר עכשיו.

5/5 - (1 vote)

מושגים ורקע בדיני המשמורת

מושגים ורקע בדיני המשמורת
עורך דין מומחה לגירושין

אייל סייג, עורך דין משפחה

בעל משרד בוטיק וניסיון רב בדיני משפחה וירושה.
עוסק בין היתר, בגירושין, משמורת ילדים, מזונות ילדים ומזונות אשה, פירוק שיתוף ואיזון משאבים בין בני משפחה, אפוטרופסות, אימוץ, ילדים חטופים, ידועים בציבור, תביעות אותן ניתן להגיש גם לאחר פסק דין ועוד.

“גם גירושין ניתן להשיג בדרכי שלום בהסכם, בעיקר לטובת ילדים שחווייה קשה עד מאד של סכסוך בין הוריהם ייחסך מהם (בעיקר מעמד של קונפליקט נאמנויות), ובכך ימנעו פצעים/נזקים נפשיים שעלולים להיגרם לאותם ילדים בעקבות הליכים משפטיים ארוכים, מייגעים ומתישים. הכל תוך שמירת זכויות דיוניות ומהותיות של הוריהם.”

השארת טלפון לקבלת שיחה

סרטון מומחה דיני משפחה וירושה

מאמרים

משמורת משותפת

משמורת משותפת ומזונות

משמורת משותפת ומזונות היא הנושא שעליו נדבר. בתלילה נציין כי המשמורת המשותפת היא אחת האפשרויות להסדרת המשמורת על

עורך דין גירושין המלצות

הליך גירושין

הליך גירושין במדינת ישראל הפך להיות דבר שכיח מאוד, כמו בכל העולם המערבי. אך יש לציין כי

עורך דין צו ירושה

בקשה למתן צו ירושה

בקשה למתן צו ירושה היא אמנם הליך פשוט, אך מוטב לעשות זאת באמצעות עורך דין מומחה לצוואה

הסכם גירושין

הסכם גירושין

הסכם גירושין הוא מסמך משפטי המגדיר את כל הסוגיות הקשורות לסיום הנישואין בין בני הזוג. עריכת הסכם

ידועה בציבור ירושה

ידועה בציבור

מנהלת מערכת יחסים בתור ידועה בציבור? חשוב שתדעי מהן הזכויות שלך, ואלו הן זכויות הנוגעות לתחומים שונים

אפוטרופוס לקשישים

אפוטרופוס להורה מבוגר

למה צריך אפוטרופוס להורה מבוגר? כיצד מתבצע מינוי אפוטרופוס לקשישים? והאם ייפוי כוח מתמשך יכול להיות אלטרנטיבה

עורך דין משפחה

עורך דין אייל סייג, עורך דין משפחה מומחה למספר הליכים ומגוון תחומים הקשורים לתחום דיני אישות, בעל ניסיון

קרא עוד >>

איך מתגרשים

איך מתגרשים יפה ומהר ומה אפשר לעשות כשלא יודעים לאן לפנות? איך מחליטים להתגרש והאם ניתן לפנות לייעוץ

קרא עוד >>

תחומי עיסוק

תחומי עיסוק משרד עורכי דין אייל סייג מתמחה בתחומי עיסוק שונים בעינייני משפחה עורך דין לגירושין ההחלטה להתגרש

קרא עוד >>

ייעוץ גירושין

ייעוץ גירושין ממש חשוב ומומלץ! המשפחה המיידית שלנו הם האנשים שהכי משמעותיים בשבילינו מכולם בחיים האלה אז מובן

קרא עוד >>