האם בני זוג מאותו מין יכולים לעשות הסכם ממון

האם בני זוג מאותו מין יכולים לעשות הסכם ממון

מקרה הגירושין הכי פחות מורכב הוא גירושין ללא ילדים וללא רכוש משותף, אולם רוב רובם של מקרי הגירושין אינם כאלה. במאמר זה אנו הולכים לדבר על הסכם ממון. מה זה בכלל ועוד. מטרת ההסכם היא להגדיר במפורש את סדר חלוקת הנכסים המשותפים של בני הזוג במקרה שהם יהיו מעוניינים להתגרש. הסכם ממון הוא הסכם הנחתם בין בני זוג שנישאו בכל דרך שהיא, גם אם לא מוכרת בישראל, כגון בני זוג שנישאו בנישואין אזרחיים או בני זוג מאותו מין.

מאמר מאת: עורך דין מזונות בהוצאה לפועל

האם בני זוג מאותו מין יכולים לעשות הסכם ממון? ואיך?

מה ששונה בבני זוג מאותו מין הוא שהם אינם יכולים לאשר את ההסכם בבית דין רבני. מורכבות ההסכם והרגישות הגבוהה שלו מצריכות לשכור שירותי עורך דין לענייני גירושין לליווי משפטי מקצועי בכל שלבי ההסכם, החל מניסוחו ועד לאישורו על ידי ערכאה שיפוטית. הגשת בקשה להכרה רשמית בהסכם כרוכה בתשלום של אגרה.

כאמור, הסכם ממון בא להגדיר את סדר חלוקת הממון והנכסים המשותפים בין בני הזוג במקרה של גירושין. אולם חשוב לציין כי ההסכם נועד לא רק למקרה של גירושין אלא גם למקרה של פטירת אחד מהם. וזאת כאשר הם רוצים שהחלוקה תהייה שונה מאשר החוק קובע. החוק אומר שכאשר נפטר אחד מבני הזוג או שהם מתגרשים זכאי כל אחד מהם למחצית משווי הנכסים שהצטברו בקופתם המשותפת במהלך הזמן מאז שנישאו.

הסכם ממון בבני זוג מאותו מין
הסכם ממון בבני זוג מאותו מין

מתי עושים הסכם ממון

אולם אם הם מעוניינים בהסדר שונה שיחול לאחר פטירה או גירושין עליהם להגדיר זאת מפורשות בהסכם ממון שייחתם ביניהם עוד לפני הנישואין או אף במהלך חיי הנישואין (וכאמור, מומלץ לעשות זאת באמצעות עורך דין גירושין בראשון לציון). אלא שיש הבדל בין הסכם ממון שנחתם בטרם הנישואין בפועל להסכם שנחתם במהלך חיי הנישואין ועל כך בהמשך.

חוק יחסי ממון בין בני זוג הקובע את סדר חלוקת הממון בין בני זוג שמתגרשים או שאחד מהם נפטר, נותן גם תוקף להסכם ממון שונה שנחתם בין הצדדים ובהסכמתם לאחר שההסכם אושר על ידי בית הדין הרבני או בית המשפט. החוק חל על בני זוג שנישאו או שעומדים להינשא, גם אם הם עומדים להינשא בנישואין אזרחיים, גם אם מדובר בבני זוג מאותו מין וגם אם בני הזוג מתכננים להתחתן או שכבר התחתנו בחו"ל.

האם הסכם ממון צריך אישור?

אולם כאמור, בבית הדין הרבני תהייה להם בעיה לקבל אישור להסכם ובחלק מבתי הדין לא יאשרו גם הסכם ממון שנחתם בידי בני זוג שהתחתנו או מתעתדים להתחתן בנישואין אזרחיים. בכל מקרה בגלל מורכבות העניין כאמור, תמיד מומלץ להתייעץ עם עו ד לענייני משפחה בחולון.

הסכם ממון שנעשה לפני נישואין צריך להיות מאושר על ידי בית המשפט לענייני משפחה או על ידי בית הדין הרבני או על ידי נוטריון. הסכם ממון שנעשה לאחר הנישואין צריך להיות מאושר על ידי בית המשפט לענייני משפחה או על ידי בית הדין הרבני בלבד (כאשר בני הזוג יהודים ואילו אם מדובר בבני זוג מוסלמים או בעלי דת אחרת הם יכולים לאשר את ההסכם בבית הדין הדתי של אותה עדה לה הם משתייכים).

האם הסכם ממון שלא אושר אינו תקף?

לפי האמור, בני זוג מאותו מין שרוצים להינשא יכולים לאשר את ההסכם אצל נוטריון לפני הנישואין או בבית המשפט לענייני משפחה לאחר הנישואין. תנאי מקדים לקבלת האישור מכל גוף שהוא, הוא שגיבוש ההסכם, תוכנו והחתימה עליו נעשה ברצונם החופשי של שני בני הזוג.

אם לא אושר ההסכם על ידי בית המשפט או גוף כלשהו מהנזכרים לעיל, לא ייחשב ההסכם כהסכם ממון בין בני זוג אולם יהיה לו תוקף של חוזה מחייב בין הצדדים ויחולו עליו דיני החוזים. לכן אם בני הזוג רוצים להסכים ביניהם שנכסים מסוימים לא יהיו משותפים, אין צורך לעשות הסכם ממון מלא בשביל כך, אם כל התנאים הנדרשים וכו', אלא הם יכולים לחתום ביניהם על הסכם כתוב שיהיה לו תוקף של חוזה כאמור, ללא התערבות של בית המשפט, נוטריון או בית הדין הרבני.

אנו משרד עורכי דין מומלצים לגירושין, אתם מוזמנים להתייעץ עמנו על כל שאלה שיש לכם בנושא הסכם ממון בין בני זוג.

 

 

Rate this post

האם בני זוג מאותו מין יכולים לעשות הסכם ממון

האם בני זוג מאותו מין יכולים לעשות הסכם ממון
עורך דין מומחה לגירושין

אייל סייג, עורך דין משפחה

בעל משרד בוטיק וניסיון רב בדיני משפחה וירושה.
עוסק בין היתר, בגירושין, משמורת ילדים, מזונות ילדים ומזונות אשה, פירוק שיתוף ואיזון משאבים בין בני משפחה, אפוטרופסות, אימוץ, ילדים חטופים, ידועים בציבור, תביעות אותן ניתן להגיש גם לאחר פסק דין ועוד.

“גם גירושין ניתן להשיג בדרכי שלום בהסכם, בעיקר לטובת ילדים שחווייה קשה עד מאד של סכסוך בין הוריהם ייחסך מהם (בעיקר מעמד של קונפליקט נאמנויות), ובכך ימנעו פצעים/נזקים נפשיים שעלולים להיגרם לאותם ילדים בעקבות הליכים משפטיים ארוכים, מייגעים ומתישים. הכל תוך שמירת זכויות דיוניות ומהותיות של הוריהם.”

השארת טלפון לקבלת שיחה

סרטון מומחה דיני משפחה וירושה

מאמרים

אפוטרופוס לקשישים

אפוטרופוס להורה מבוגר

למה צריך אפוטרופוס להורה מבוגר? כיצד מתבצע מינוי אפוטרופוס לקשישים? והאם ייפוי כוח מתמשך יכול להיות אלטרנטיבה

בקשה לצו קיום צוואה

בקשה לצו קיום צוואה

בקשה לצו קיום צוואה היא ההליך שאותו צריך לבצע כאשר אדם נפטר והותיר אחריו צוואה. באופן עקרוני

אימות נוטריון

אימות נוטריון

אימות נוטריון הוא הליך שנדרש במקרים רבים. בדרך כלל אנו מדברים על אימות חתימה נוטריון, אך ישנם

צוואה נוטריונית

צוואה נוטריונית

צוואה נוטריונית היא בעצם הצוואה המוגדרת בחוק בתור צוואה בפני רשות. במאמר זה נסביר בהרחבה על המשמעות

שירותי נוטריון

נוטריון

שירותי נוטריון זה משהו שכל אחד צריך בשלב זה או אחר, והצורך בנוטריון עשוי לפגוש אתכם בצמתים

קיום צוואה

צו קיום צוואה

צו קיום צוואה הוא המסמך המשפטי המאפשר לנו לממש את הכתוב בצוואה ולתת לה תוקף חוקי. מסמך

עורך דין משפחה

עורך דין אייל סייג, עורך דין משפחה מומחה למספר הליכים ומגוון תחומים הקשורים לתחום דיני אישות, בעל ניסיון

קרא עוד >>

איך מתגרשים

איך מתגרשים יפה ומהר ומה אפשר לעשות כשלא יודעים לאן לפנות? איך מחליטים להתגרש והאם ניתן לפנות לייעוץ

קרא עוד >>

מזונות ילדים

מזונות ילדים מספר או מזונות לילד הוא נושא המעלה שאלות רבות מכל הצדדים. לפני שנכנסים לדיון על מזונות

קרא עוד >>

ייעוץ גירושין

ייעוץ גירושין ממש חשוב ומומלץ! המשפחה המיידית שלנו הם האנשים שהכי משמעותיים בשבילינו מכולם בחיים האלה אז מובן

קרא עוד >>