איך מתחלק הרכוש המשותף

איך מתחלק הרכוש המשותף

הליך גירושין טומן בתוכו קשיים רבים. הקושי הכמעט עיקרי בגירושין הוא חלוקת הרכוש המשותף, במיוחד כאשר אין ילדים משותפים או כשלא עושים גירושין בהסכמה עם ילדים. משום שכאשר יש ילדים יש גם את ענייני המשמורת, המזונות ועוד. ולפני שניגשים להליך גירושין מקננות בבטן חששות רבים. חוסר הבהירות לגבי חלוקת הרכוש – כמה יקבל כל אחד ומתי.

איך מתחלק הרכוש המשותף

ברכוש של בני זוג מדובר לרוב ברכוש משותף שיש לשני בני הזוג חלק בו. מעצם היותם משפחה אחת הרי שנניח אם הבעל הוא בעל קריירה משגשגת הרי גם לאישה יש חלק בכך משום שהיא גידלה את הילדים והייתה אחראית על שאר הסידורים בבית במסגרת החיים המשותפים ובכך אפשרה לו להשקיע בעסק או ברכישות נדל"ן. וכן להיפך, כאשר האישה היא בעלת קריירה והבעל מאפשר זאת בעצם מילוי תפקידיו במסגרת החיים המשותפים.

לכן קובע החוק (יחסי ממון סעיף 5) כי עם התרת הנישואין זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שוויים של כלל נכסי בני הזוג. סעיף זה תקף לגבי רוב הנכסים המשותפים והוא נקרא 'הסדר איזון משאבים', מלבד רכוש שהחוק ממעט בפירוש. לפני שנמשיך נדגיש כי האמור כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי פרטני והוא משתנה מאדם לאדם וממקרה למקרה.

בפגישה אצלנו או בטלפון תוכלו לקבל ייעוץ ראשוני והצעת מחיר כוללת לגבי המקרה הספציפי שלכם. אנו משרד עו"ד משפחה בניהול עורך דין להסכם גירושין אייל סייג עם ניסיון רב בבניית אסטרטגיה משפטית ובמציאת פתרונות יצירתיים למקרים מורכבים. המשרד מתנהל במקצועיות תחת ניהולו של עורך הדין סייג ומשיג הצלחות ברוב התיקים המנוהלים על ידו.

איך מתחלק הרכוש המשותף
איך מתחלק הרכוש המשותף

הרכוש המשותף – המוקש העיקרי

אז כאמור, חלוקת הרכוש המשותף הוא בדרך כלל הוויכוח העיקרי הוא מהעיקריים שבתהליך גירושין. וחוסר הבהירות בעניין גורם לחוסר יציבות של תביעת הגירושין כולה. נתחיל דווקא במקרה הקל יותר. בני זוג שערכו ביניהם הסכם ממון לפני הנישואין עשויים לצאת מהמקרה עם פחות משקעים מאשר בני זוג שלא ערכו ביניהם הסכם ממון.

מכיוון שזהו תוכנו של הסכם הממון – סיכום מראש לגבי חלוקת הרכוש בין בני הזוג במקרה של פרידה. זהו מהלך שכולל בתוכו פחות משקעים כפי שבחוזה מכר מופיעים תנאים לביטול ההסכם. מה שמראש מפחית חלק גדול מהניגודים בין הצדדים, עם כי לא את הכול. הסכם ממון נערך בדרך כלל על ידי ליווי וייעוץ של עורך דין מומלץ לגירושין שיודע ומתמצא בתוכן ההסכם הנדרש.

בתהליך גירושין שבהם לא נעשה הסכם ממון מראש הבעיה מורכבת ומאתגרת בהרבה. כל צד מנסה לטעון שהוא הביא את הכסף ואילו הצד השני 'בזבז' את הכסף. ומהניסיון שלנו בשטח אין כמעט מקרי גירושין שחלוקת הרכוש ללא הסכם ממון עוברים חלק, אלא אם כן זה נעשה במסגרת גישור גירושין בראשון לציון.

מה נכנס בתוך קטגוריית הרכוש המשותף?

הבית שבו מתגוררים או התגוררו יחד בני הזוג יחד עם הרהיטים וכל התכולה נחשבים כמובן לרכוש משותף, אך יש עוד –  השקעות נדל"ן, כסף המונח בחשבון עו"ש משותף, פיקדונות בבנק, מניות, השקעות במט"ח, כסף שמושקע בקרנות נאמנות, ביטוח מנהלים, עסק או חברה שהוקמה על ידי אחד מבני הזוג במהלך חייהם המשותפים כזוג ועוד. באופן עקרוני קובע החוק, כי הרכוש המשותף שנצבר בתוך תקופת היותם נשואים מתחלק בשווה גם אם זה רשום רק על שם אחד מהם.

פרטי החוק הם רבים והם מופיעים בחוק יחסי ממון בין בני הזוג תשל"ג 1973. החוק חל על כל בני הזוג שנישאו החל מתחילת שנת 1974. חוק זה אינו חל על זוגות שערכו ביניהם הסכם ממון בעת הנישואין וכן אינו חל על ידועים בציבור. ובאופן כללי כפי שכבר אמרנו, הרכוש המשותף מתחלק בשווה בין בני הזוג.

את הליך החלוקה באופן מעשי עושה בית הדין או בית המשפט – לפי בחירת הזוג לנהל את תיק הגירושין – הם אומדים את שווי הנכסים המשותפים, מנכים מסכום זה את החובות המשותפים ואז עושים את מה שנקרא 'איזון משאבים' ומחלקים את הנכסים. עד כאן עיקרון הדברים. לייעוץ פרטני ומקצועי קבעו פגישה במשרדנו.

לקבלת מידע עדכני בענייני חלוקת הרכוש המשותף צרו עכשיו קשר.

לשירותכם תמיד

אייל סייג

עורך דין מזונות בהוצאה לפועל וכל ענייני הגירושין

5/5 - (3 votes)

איך מתחלק הרכוש המשותף

איך מתחלק הרכוש המשותף
עורך דין מומחה לגירושין

אייל סייג, עורך דין משפחה

בעל משרד בוטיק וניסיון רב בדיני משפחה וירושה.
עוסק בין היתר, בגירושין, משמורת ילדים, מזונות ילדים ומזונות אשה, פירוק שיתוף ואיזון משאבים בין בני משפחה, אפוטרופסות, אימוץ, ילדים חטופים, ידועים בציבור, תביעות אותן ניתן להגיש גם לאחר פסק דין ועוד.

“גם גירושין ניתן להשיג בדרכי שלום בהסכם, בעיקר לטובת ילדים שחווייה קשה עד מאד של סכסוך בין הוריהם ייחסך מהם (בעיקר מעמד של קונפליקט נאמנויות), ובכך ימנעו פצעים/נזקים נפשיים שעלולים להיגרם לאותם ילדים בעקבות הליכים משפטיים ארוכים, מייגעים ומתישים. הכל תוך שמירת זכויות דיוניות ומהותיות של הוריהם.”

השארת טלפון לקבלת שיחה

סרטון מומחה דיני משפחה וירושה

מאמרים

אפוטרופוס לקשישים

אפוטרופוס להורה מבוגר

למה צריך אפוטרופוס להורה מבוגר? כיצד מתבצע מינוי אפוטרופוס לקשישים? והאם ייפוי כוח מתמשך יכול להיות אלטרנטיבה

בקשה לצו קיום צוואה

בקשה לצו קיום צוואה

בקשה לצו קיום צוואה היא ההליך שאותו צריך לבצע כאשר אדם נפטר והותיר אחריו צוואה. באופן עקרוני

אימות נוטריון

אימות נוטריון

אימות נוטריון הוא הליך שנדרש במקרים רבים. בדרך כלל אנו מדברים על אימות חתימה נוטריון, אך ישנם

צוואה נוטריונית

צוואה נוטריונית

צוואה נוטריונית היא בעצם הצוואה המוגדרת בחוק בתור צוואה בפני רשות. במאמר זה נסביר בהרחבה על המשמעות

שירותי נוטריון

נוטריון

שירותי נוטריון זה משהו שכל אחד צריך בשלב זה או אחר, והצורך בנוטריון עשוי לפגוש אתכם בצמתים

קיום צוואה

צו קיום צוואה

צו קיום צוואה הוא המסמך המשפטי המאפשר לנו לממש את הכתוב בצוואה ולתת לה תוקף חוקי. מסמך

עורך דין משפחה

עורך דין אייל סייג, עורך דין משפחה מומחה למספר הליכים ומגוון תחומים הקשורים לתחום דיני אישות, בעל ניסיון

קרא עוד >>

איך מתגרשים

איך מתגרשים יפה ומהר ומה אפשר לעשות כשלא יודעים לאן לפנות? איך מחליטים להתגרש והאם ניתן לפנות לייעוץ

קרא עוד >>

מזונות ילדים

מזונות ילדים מספר או מזונות לילד הוא נושא המעלה שאלות רבות מכל הצדדים. לפני שנכנסים לדיון על מזונות

קרא עוד >>