מתי צריך לפנות ליישוב סכסוכים

האם פנייה לבית משפט לענייני משפחה היא הדרך היחידה לפתור סכסוכים

סכסוך במשפחה זה לא נעים, בלשון המעטה… אבל לפני שמגישים תביעה בעניין, חובה להגיש בקשה ליישוב סכסוך. חובה זו חלה על הצדדים אך ורק במקרה ששניהם מתגוררים בישראל. מעת הגשת הבקשה למשך תקופה מסוימת הקבועה בחוק לא יתאפשר לשום צד לפנות לבית המשפט ולתבוע את הצד השני, אלא אם כן מדובר במקרה דחוף.

מתי צריך לפנות ליישוב סכסוכים?

לאחר הגשת בקשה ליישוב סכסוך יוזמנו הצדדים ליחידה הממונה על כך לשם ניסיון להגיע לפתרון מוסכם בין שני הצדדים. אם הניסיון לא הצליח, רשאי הצד שהגיש הבקשה להגיש ראשון את התביעה לבית המשפט. זכות זו עומדת לו למשך תקופה מסוימת הקבועה בחוק. בעת הגשת הבקשה יש לשלם אגרה אך התהליך עצמו אינו כרוך בעלות. המשרד הממשלתי האחראי על הגוף המסייע בפתרון סכסוכים הוא משרד הרווחה.

אז כאמור, בני משפחה שהסתכסכו צריכים לגשת קודם כל להליך של יישוב סכסוכים לפני שאחד הצדדים מגיש תביעה לבית המשפט. וזאת בכדי לאפשר להם להגיע ליישוב הסכסוך לפני פנייה לבית המשפט שממנה בדרך כלל אין דרך חזרה ביחסים המשפחתיים. במהלך ניהול ההליך של יישוב הסכסוך ישנו עיכוב הליכים בפועל על שני הצדדים, מה שאומר שהם אינם יכולים לתבוע בבית המשפט את הצד השני, אלא אם כן מדובר במקרה דחוף, כאמור.

אם וכאשר ההליך לא הצליח להשכין שלום בין הצדדים יוכלו הם לפנות לבית המשפט בתביעה כנגד הצד השני, וזכות הקדימה לכך נתונה לצד שהגיש את הבקשה ליישוב הסכסוך. וזאת בהגבלת זמן שלאחריה יכול הצד השני לפנות לבית המשפט ולתבוע.

האם פנייה לבית משפט לענייני משפחה היא הדרך היחידה לפתור סכסוכים
האם פנייה לבית משפט לענייני משפחה היא הדרך היחידה לפתור סכסוכים

האם משרד המשפטים מסייע בגישור גירושין

הליך יישוב סכסוכים מנוהל במרכז הסיוע שתחת אחריות משרד הרווחה ואינו כרוך בתשלום. במרכז הסיוע כל צד יכול להסתייע עם עורך דין משפחה, אולם זכות זו מוקנית לו רק החל מהפגישה השנייה והלאה. מי שזכאי לפי הקריטריונים של משרד המשפטים לקבל סיוע משפטי, יהיה זכאי גם כאן לקבל את הסיוע והליווי המשפטי.

וכמו כן, אם יבחרו הצדדים לנסות לפתור את הסכסוך באמצעות גישור יקבל העומד בקריטריונים גם את הסיוע הזה ממשרד המשפטים. עד כאן באופן כללי לגבי יישוב סכסוכים במשפחה. כעת נפרט מעט מיהם המחויבים לפי החוק לפנות לגישור וליישוב סכסוכים לפני הגשת תביעה בבית המשפט.

סכסוכי המשפחה הכפופים לחוק הנ"ל ומחויבים לגשת ליישוב סכסוכים בטרם הגשת תביעה הנם: בן זוג שיש לו סכסוך עם בת זוגו, בת זוג שיש לה סכסוך עם בן זוגה, אדם שיש לו סכסוך עם בת זוגו לשעבר, אישה שיש לה סכסוך עם בן זוגה לשעבר ועוד. כל אלה ועוד מחויבים לגשת ליישוב סכסוכים לפני שהם ניגשים להליכי תביעה משפטית בתנאי ששני הצדדים מתגוררים בישראל.

מי צריך לפנות ליישוב סכסוכים לפני תביעה משפטית?

החובה בפנייה ליישוב סכסוכים כולל מקרים של: סכסוך על רקע גירושין או נישואין, יחסי ממון הנובעות מקשר בין בני זוג, מזונות של בן.ת הזוג או של הילדים (ראו עוד לגבי חישוב תשלומי המזונות). כל האמור למעט מה שקשור לצוואות וירושות (ראו עוד לגבי פינוי יורש שמתגורר בנכס). באתר של משרד הרווחה מופיעה רימת מרכזי סיוע בהם ניתן להגיש בקשה ליישוב סכסוך. בנוסף לפניית הצדדים בעצמם, רשאי בית המשפט להפנות אנשים שאינם עומדים בקריטריונים, שיתדיינו במרכז הסיוע.

ככלל, אנו סבורים כי פנייה לבית המשפט איננה מעשה שאמור להיעשות מלכתחילה. תביעה לבית המשפט צריכה להיות מוגשת רק לאחר שמוצו כבר כל האפשרויות השונות של גישור ועוד. באמצעות עורך דין או מגשר מומחה זה לא כל כך קשה, כמעט בכל מצב ניתן לגשר עלך הפערים ולהגיע לעמק השווה, גם כאשר מדובר בתיק גירושין שכבר הוסכם (ראו עוד במאמר מתי כדאי לפתוח בהליך גירושין), כלומר לאחר שכבר אין דרך חזור מגירושין עדיין יש הבדל גדול בין גירושין שבאים מתוך הסכמה וגישור בין הצדדים לבין גירושין שבאים מתוך אינטריגות וקונפליקטים תמידיים בין בני הזוג (וראו עוד במאמר איפה פותחים תיק גירושין).

לעיתים הם גם לא יודעים עד כמה זה משפיע לרעה על הילדים שלהם בעקבות הסכסוכים האלה. לכן תמיד עדיף לפנות לגירושין על ידי גישור.

גולשי האתר התעניינו גם ב: איך מתחלק הרכוש המשותף.

5/5 - (2 votes)

מתי צריך לפנות ליישוב סכסוכים

מתי צריך לפנות ליישוב סכסוכים
עורך דין מומחה לגירושין

אייל סייג, עורך דין משפחה

בעל משרד בוטיק וניסיון רב בדיני משפחה וירושה.
עוסק בין היתר, בגירושין, משמורת ילדים, מזונות ילדים ומזונות אשה, פירוק שיתוף ואיזון משאבים בין בני משפחה, אפוטרופסות, אימוץ, ילדים חטופים, ידועים בציבור, תביעות אותן ניתן להגיש גם לאחר פסק דין ועוד.

“גם גירושין ניתן להשיג בדרכי שלום בהסכם, בעיקר לטובת ילדים שחווייה קשה עד מאד של סכסוך בין הוריהם ייחסך מהם (בעיקר מעמד של קונפליקט נאמנויות), ובכך ימנעו פצעים/נזקים נפשיים שעלולים להיגרם לאותם ילדים בעקבות הליכים משפטיים ארוכים, מייגעים ומתישים. הכל תוך שמירת זכויות דיוניות ומהותיות של הוריהם.”

השארת טלפון לקבלת שיחה

סרטון מומחה דיני משפחה וירושה

מאמרים

אפוטרופוס לקשישים

אפוטרופוס להורה מבוגר

למה צריך אפוטרופוס להורה מבוגר? כיצד מתבצע מינוי אפוטרופוס לקשישים? והאם ייפוי כוח מתמשך יכול להיות אלטרנטיבה

בקשה לצו קיום צוואה

בקשה לצו קיום צוואה

בקשה לצו קיום צוואה היא ההליך שאותו צריך לבצע כאשר אדם נפטר והותיר אחריו צוואה. באופן עקרוני

אימות נוטריון

אימות נוטריון

אימות נוטריון הוא הליך שנדרש במקרים רבים. בדרך כלל אנו מדברים על אימות חתימה נוטריון, אך ישנם

צוואה נוטריונית

צוואה נוטריונית

צוואה נוטריונית היא בעצם הצוואה המוגדרת בחוק בתור צוואה בפני רשות. במאמר זה נסביר בהרחבה על המשמעות

שירותי נוטריון

נוטריון

שירותי נוטריון זה משהו שכל אחד צריך בשלב זה או אחר, והצורך בנוטריון עשוי לפגוש אתכם בצמתים

קיום צוואה

צו קיום צוואה

צו קיום צוואה הוא המסמך המשפטי המאפשר לנו לממש את הכתוב בצוואה ולתת לה תוקף חוקי. מסמך

עורך דין משפחה

עורך דין אייל סייג, עורך דין משפחה מומחה למספר הליכים ומגוון תחומים הקשורים לתחום דיני אישות, בעל ניסיון

קרא עוד >>

איך מתגרשים

איך מתגרשים יפה ומהר ומה אפשר לעשות כשלא יודעים לאן לפנות? איך מחליטים להתגרש והאם ניתן לפנות לייעוץ

קרא עוד >>

תחומי עיסוק

תחומי עיסוק משרד עורכי דין אייל סייג מתמחה בתחומי עיסוק שונים בעינייני משפחה עורך דין לגירושין ההחלטה להתגרש

קרא עוד >>

ייעוץ גירושין

ייעוץ גירושין ממש חשוב ומומלץ! המשפחה המיידית שלנו הם האנשים שהכי משמעותיים בשבילינו מכולם בחיים האלה אז מובן

קרא עוד >>

מזונות ילדים

מזונות ילדים מספר או מזונות לילד הוא נושא המעלה שאלות רבות מכל הצדדים. לפני שנכנסים לדיון על מזונות

קרא עוד >>